Žáci vyrazili objevovat krásy Slovinska, Chorvatska a Itálie

Obrzek - Žáci vyrazili objevovat krásy Slovinska, Chorvatska a Itálie     Jeden týden z května jsme strávili mimo budovu školy na exkurzi ve Slovinsku s výlety do Chorvatska a Itálie. Žáci od čtvrtého až devátého ročníku Základní školy a Gymnázia Vodňany se v neděli brzy ráno rozloučili se svými rodiči a pohodlně se usadili ve zbrusu novém autobuse. Po dopoledním přejezdu jsme dorazili do slovinské Planice a vylezli na jeden z nejvyšších skokanských můstků světa.

Zašli jsme se podívat do přírodní rezervace Zelenci se smaragdovým jezírkem a bohatou faunou a flórou, prohlédli jsme si řečiště krásné řeky Sava Dolinka ve městečku Kranjská Gora a zjistili, co dokáže voda v přírodě vytvořit. Zastavili jsme se u břehů jezera Bled a prohlédli si z dálky Bledský hrad. Ubytovali jsme se a vyrazili k břehu jezera Bohinj, kde na nás v hostelu Pod Voglom čekala večeře.

Další den ráno jsme po snídani neuskutečnili plánovanou jízdu lanovkou na vrchol Vogel, ale vydali jsme se prozkoumat řeku Savica. Vystoupali jsme k nejznámějšímu vodopádu Slovinska Slap Savica. Řeku jsme si blíže prohlédli o pár kilometrů dále po proudu. Čas utíkal a my se museli vypravit k pobřeží Jaderského moře. Před příjezdem k moři nás čekala ještě exkurze v největší vápencové jeskyni Slovinska. Po cestě vláčkem do nitra jeskyně jsme měli komentovanou prohlídku, při které jsme zase nasbírali další stovky kroků. Na konci procházky jsme si mohli prohlédnout jedinečného obojživelníka zvaného macerát jeskynní. Vláček nás pak všechny vyvezl zpět a my si mohli projít nespočet stánků se suvenýry a koupit i nějakou tu svačinu. Tuto přírodní památku navštíví každý rok jeden milion turistů. Pak už nás čekalo jen několik desítek kilometrů k ubytování u moře. Po vybalení jsme měli společnou večeři a procházku po pobřeží Portorože.

Jak vypadá pobřeží Jaderského moře z Chorvatska jsme pozorovali ve městě Umag. Po procházce jeho historickým centrem a obědem jsme přišli na krásnou pláž. Většina přítomných využila pěkného počasí a vykoupala se v krásně čistém a mělkém moři. Večer jsme ještě stihli navštívit slovinské město Piran a prohlédnout si překrásné Tartiniho náměstí.

Na slaniska Strunjan jsme vyrazili po snídani naším autobusem. Tam jsme zjistili zajímavé informace o místní výrobě soli. Cestou na slaniska jsme ochutnali místní ovoce – mišpule. Návštěva „želvího jezírka“ proběhla po předchozí instruktáži o nutnosti přibližovat se velmi potichu. Na první zastávce jsme ovšem viděli jen malé žabky, ale o kousek dál už jsme měli větší štěstí a viděli hned dvě želvy. Vyrazili jsme pěšky do Piranu, cestou podél pobřeží jsme si dali i něco k jídlu. Prošli jsme si starobylé hradby města Piran, ze kterých byl krásný výhled na město a Itálii. Autobus nás vzal zpět do Portorože, kde na nás v přístavu již čekala loď. Ta nám během téměř dvouhodinové plavby ukázala chorvatské a slovinské pobřeží.

Další den dopoledne jsme se autobusem vypravili do města Izola. Oblíbená slovinská destinace láká každoročně návštěvníky nejen na sluncem zalité pobřeží a vyhlášené pláže, moře a kouzelný přístav, ale také na své historické jádro. Odpoledne jsme využili k individuální prohlídce Portorože a začali se pomalu balit na cestu domů.

Pátek jsme po snídani shromáždili kufry a vyrazili do Itálie. Cílem tohoto dne bylo poznání krásného města Terst a jeho okolí. Po vystoupení v centru města jsme šli na náměstí Piazza dell’Unita, které je přímo u moře. Prohlédli jsme si jedno z nejvýznamnějších historických míst v regionu – Římské divadlo a také se podívali na Canal Grande. Nejkouzelnějším místem Terstu je bezesporu zámek Miramare, který najdeme v zálivu, 8 km západně od Terstu. Po prohlídce jeho okolí za slunného počasí už byl čas vypravit se na cestu k domovu.

Věříme, že žáci mají spoustu nádherných zážitků.